Методичні
рекомендації
щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської мови та літератури
(інтегрований курс
«Література»)
у 2016/2017 навчальному році
Косенко К.О., методист
Центру громадянського
виховання
КВНЗ «Харківська
академія неперервної
освіти»
У 2016/2017 навчальному році ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з
російської мови та літератури (інтегрований курс «Література») відбудеться 06 листопада 2016 року. Олімпіада проводиться
для учнів 9-11
класів загальноосвітніх навчальних закладів, які стали переможцями І етапу
олімпіади.
Переможцями І та ІІ етапів олімпіад стають учасники, які набрали не менше
ніж 60 відсотків максимально можливої сумарної кількості балів за всіма турами.
Мета проведення олімпіади – духовний, творчий, інтелектуальний розвиток
молоді, популяризація серед учнів знання мови та літератури національних меншин,
підвищення його рівня; виховання молоді в дусі патріотизму та демократичних
цінностей, залучення її до збереження та пізнання культурної спадщини
національних меншин України; формування національної самосвідомості молодого
покоління, толерантності та уміння жити в багатонаціональному та
полікультурному суспільстві, усвідомлення спільних та відмінних рис в історії
та культурі етносів, які живуть в Україні.
Початок виконання
олімпіадних завдань – 10.00. Час виконання олімпіадних завдань учнями загальноосвітніх навчальних закладів 9
– 11-х класів – 4 астрономічні години.
Завдання розміщуються в день проведення (06.10.2016) ІІ етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади з російської мови та літератури (інтегрований курс
«Література») на сайті КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Код на ці
завдання отримують районні (міські) методичні кабінети за електронною адресою
(04.10.2016).
Звертаємо увагу на те, що при виконанні завдань учням забороняється
користуватися додатковою літературою (посібниками, довідниками, словниками, таблицями,
текстами художніх творів і статей, електронним обладнанням, засобами
комунікації (Інтернет, мобільні телефони) тощо).
Учасники олімпіад отримують завдання і дають на них відповідь мовою
національної меншини.
По можливості за партою розміщується один учасник олімпіади.
Письмові роботи учасників олімпіади підлягають обов’язковому шифруванню.
Забороняється використання будь-яких позначок, які б сприяли дешифруванню
робіт.
На всіх етапах олімпіад учні мають право брати участь в змаганнях за клас
не молодший, ніж клас їх навчання в загальноосвітніх навчальних закладах у
межах визначених вікових груп.
Керівники команд після прибуття до місця проведення ІІ етапу олімпіади
подають до оргкомітету копії звіту та заявку, оригінали яких були попередньо
надіслані до оргкомітету за місцем проведення змагань, на право участі учнів у
них.
У разі заміни з поважних причин деяких учасників олімпіади керівник команди
після прибуття до місця проведення змагань подає до оргкомітету оригінал нової
заявки із зазначенням причини заміни учасників.
Забороняється втручання батьків учасників (осіб, що їх замінюють) та інших
осіб у перебіг змагань та апеляцій, участь у перевірці робіт.
Оргкомітетом можуть бути створені відповідні особливі умови для участі в
змаганнях дитини з особливими потребами. Особа, яка супроводжує цю дитину, має
обов’язково надати медичну довідку про відсутність інфекційних хвороб і
контакту з інфекційними хворими.
Учасники олімпіад до початку змагань мають бути ознайомлені з порядком і
правилами їх проведення, характером і обсягом виконуваних робіт; повинні
дотримуватись вимог до їх проведення, норм і правил безпеки життєдіяльності,
виконувати рішення оргкомітету та журі.
Характеристика завдань: олімпіадні завдання відповідають сучасним вимогам
до вивчення російської мови та літератури, орієнтовані на лінгвістичну
компетентність учнів, їхній інтелектуальний потенціал, неординарність і
креативність мислення. Просимо врахувати, що це не завдання для контрольної
роботи, а саме – для інтелектуальних змагань філологічно обдарованих дітей.
Завдання з російської мови, пов’язані з конкретними фактами мови,
лінгвістичним аналізом художнього тексту, культурою мови.
Завдання з літератури спрямовані на цілісний аналіз художнього тексту,
знання історико-літературного процесу, теоретичних питань, загальну філологічну
ерудицію учасників олімпіади. Завдання з літератури в першу чергу орієнтовані
на класичні твори російської літератури, що увійшли до скарбнички світової
літератури. Предметом аналізу та інтерпретації можуть бути й художні твори, що
не входять до шкільної програми: запропонований учасникам фрагмент епічного
тексту або ліричний твір із доданими критеріями його осмислення.
Наголошуємо, що обсяг і рівень складності олімпіадних завдань забезпечують
якнайповніше розкриття здібностей учнів.
Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал із різних
розділів курсу за попередні роки навчання та теми, які учні повинні були
опанувати до терміну проведення олімпіади відповідно до чинних навчальних
програм для загальноосвітніх навчальних закладів (звертаємо увагу, що навчальні
програми для 10 – 11-х класів у 2016/2017 навчальному році зазнали змін).
Рекомендації щодо
підвищення якості підготовки учнів до олімпіади
Керівникам Р(М)МО:
1. Виявити філологічно
обдарованих дітей, спланувати та проводити роботу з ними, ураховуючи нахили,
здібності та зацікавленості. Особливу увагу слід приділити роботі з тими
дітьми, які вже мають певні досягнення у Всеукраїнській учнівській олімпіаді з російської мови та літератури – цілеспрямовано готувати їх до участі у
відповідних змаганнях.
2. Спланувати науково-методичні заходи щодо вдосконалення навичок учителів
російської мови та літератури здійснення художньо-ідейного аналізу тексту та
створення власного висловлення відповідно до структури, яка пропонується під
час ЗНО.
3. Організувати
обмін досвідом на районному (міському) рівні з питань роботи з філологічно
обдарованими учнями.
4. Налагодити співпрацю
з науковими співробітниками вищих навчальних закладів.
5. До складу журі ІІ (районного) етапу олімпіади включати найдосвідченіших
фахівців (можливо тих, хто має переможців на обласному рівні), які б змогли
об’єктивно підходити до визначення переможців, а відповідно якісніше формувати
учнівські команди для участі в ІІІ (обласному) етапі.
Учителям ЗНЗ:
1. При підготовці учнів до участі в олімпіаді особливу увагу приділяти
підвищенню рівня мовної культури школярів, зокрема володінню ними
орфографічними, орфоепічними, лексичними, стилістичними нормами; визначенню
лексичного та граматичного значення загальновживаних слів; вивченню
термінологічного апарату з мови, редагуванню текстів, синтаксичному розбору
речень і словосполучень.
2. Приділити належну
увагу художньо-ідейному аналізу ліричного твору, прищеплювати навички цього
аналізу, надавати практичну допомогу учням. Поряд із цим слід систематично
підвищувати власний рівень компетентності з цього питання.
Комментариев нет :
Отправить комментарий