10 клас
Урок№ Тема. Федір Достоєвський
(1821-1881). «Злочин і кара». Життя і творчість письменника. Філософські, етичні та
естетичні погляди митця та їхнє втілення в художніх творах
: Мета. Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та
активно опрацьовувати матеріал, сприймати навчальну інформацію особистісно та
засвоювати її через виконання
інтерактивних вправ.
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; підвищувати пізнавальну
активність;
інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та критично
сприймати інформацію, висловлювати
власне ставлення до неї;
соціальну – проектувати
стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; виявляти
толерантність у навчальній діяльності;
комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для спільної
ігрової та інтерактивної діяльності;
формувати
предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих
завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісної – зацікавити
творами письменника, сприяти
засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву,
розвивати допитливість;
літературознавчої – формувати
уявлення школярів про життя і творчість Ф.Достоєвського; поглиблювати знання
школярів про соціально-психологічний роман, розвивати навички роботи з
підручником;
культурологічної – розвивати
уявлення школярів про творчість Ф. Достоєвського; сприяти усвідомленню
школярами філософських,етичних та естетичних поглядах письменника..
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань
Він більшою мірою,
ніж будь-хто інший, є творцем сучасної прози. Він вдихнув у прозу таку внутрішню
напруженість, яка зараз сягнула вищої межі.
Дж. Джойс
Достоєвського читає весь світ, враження від його романів
величезне і неоднозначне. Достоєвський складний і суперечливий. Він - видатний
письменник-реаліст, знавець життя, гуманіст, пристрасний викривач соціального
зла, брехні і лицемірства. Все своє свідоме життя письменник був стурбований
долею свого народу і людства.
Він завжди стояв окремо від інших в російській літературі, залишаючись не
цілком зрозумілим і оціненим.
Достоєвського по праву називають "найважчим в світі
класиком". Щоб зрозуміти цього письменника, треба дізнатися логіку його
мислення, будову його понять і термінів. Багато що у Достоєвського "не як
у людей". Він прагнув до відокремленої оригінальності.
Звідки ж, з яких коренів зріс цей геній?
Саме над цим ми і будемо працювати на нашому уроці ,
спробуємо зазирнути у його думки,
розібратися з його поглядами, щоб потім зрозуміти те важливе, що письменник
намагався на сказати своїми творами( записуємо тему)Але епіграфа до уроку нема.
І це буде ваше завдання- обрати висловлювання, яке найбільше підходить до
нашого уроку, пізніше
Визначення особливо – важливих цілей діяльності на уроці : знати головні віхи життєвого шляху
Ф.Достоєвського , християнську етичну систему поглядів, проводити паралель
«Біблія» - світогляд Достоєвського , знайомство з провідними мотивами його
творчості (співчуття до «знедолених і ображених»; «Краса врятує світ»), уміти синтезування
знання,сформувати активну життєву позицію.
1. Перед
нами портрет. Що ви можете сказати про цю людину?Риси характеру?
2. Коментар
учителя.
Портретів письменника досить багато, і
на всіх він постає серйозним, суворо- зосередженим, задуманим. Слід зазначити,
що сучасники Ф. Достоєвського відзначали в його зовнішності щось
болісно-напружене.
3. Матриця
30.10.
(11.11) р.
|
Народився
у
|
1838-1843рр.
|
Навчається
у петербурзькому училищі
|
1844р.
|
Перша
проба пера….
|
1846р.
|
Перший роман…
|
…
|
Арешт за
участь у гуртку Петрашевського
|
…
|
Повернення
до Петербургу
|
|
«Велике
пятикнижжя»:
|
1866
|
|
1869
|
|
1872
|
|
1875
|
|
1879-1680
|
|
…
|
Помер
|
Які моменти його життя ви
вважаєте важливими, переломними?( - існують перекази про таємничу смерть батька (1839 р.). Розповідають, що він помер від апоплексичного
приступу. Так було написано у лікарському висновку. Але відома й інша версія,
що батька убито кріпаками, котрі служили у дворі Достоєвських. Достоєвський,
знаходячись під впливом смерті батька, губить мову. Як би там не було, ця
смерть була для Федора таємницею всього його життя.
–
- З 1847 року Достоєвський
зближується із Михайлом Буташевичем-Петрашевським. Письменник почав відвідувати
його відомі «п'ятниці», де знайшов коло нових друзів. Радикальні погляди
«петрашевців» підігрівалися подіями революції 1848 року. Федір Михайлович
виступив за негайне скасування кріпацтва в Росії — навіть шляхом повстання. 15 квітня 1849 року в гуртку зачитували
заборонений тоді «Лист Белінського до Гоголя». 23 квітня 1849 року 37 учасників
гуртка «петрашевців» заарештували. Федір Михайлович стійко пережив 7-місячне
слідство і був засуджений до смертної кари, яку, проте, невдовзі замінили на
каторгу.
Микола
I спеціально придумав такий жорстокий жарт, щоб учасникам таємного гуртка
більше було не повадно здійснювати крамолу, але він навіть не припускав, що
його витівка відкриє неймовірний талант XIX століття.)
3. «Ти-
мені, я – тобі» ( учні ставлять питання один одному)
4. Робота в
групах
Ми починаємо розуміти вираз обличчя письменника на
портреті, але для розуміння його творів треба перейти до його поглядів.
Згадаємо, що таке філософські питання? ( сенс життя, для чого ми прийшли у
світ?), етичні ( як жити, правила), естетичні( наука про прекрасне, роль
мистецтва, літератури у житті і вихованні, краса)
В підручнику нам розповідається про погляди Достоєвського
через призму його творів. Ваше завдання, опрацювавши потрібне, виділити ф.,е,та
е. погляди Д.
1.»Бідні люди»
2. «Записки з підпілля»
3.«Ідіот», «Біси»
4. «Брати Карамазови
5. Вступна стаття.
На роботу 3 хв.
Результати озвучити, запис на дошку.
(Вища Правда, людина – істота, самозакоханість, зло - нездоровий стан
людини, розуміння таланту, відповідальність людини за інших,мистецтво сучасно,
корисно,релігія-лише формула моралі, совість, святість, спільна віра людства,
любов до інших
Біблія
та людина. Чи обов`язково жити за законами Божими?
·
Коли людина звертається до Неї?
·
Чи в змозі Біблія допомогти нам?
·
Чи можемо ми обійтися без каяття, страждань?
Так які висловлювання митця ви б
обрали епіграфом до уроку? Чому?
5. «Злочин
і кара» ключові питання:
-
Що таке людина?
-
Що штовхає її на злочин:
-
Що є справжнім покаранням для злочинця?
-
Що буде потім, тобто, яким стане світ,
утративши моральність, з розірваними зв’язками між людьми?
-
Де шукати вихід, якщо життя загнало
людину у глухий кут?
Книга починається з обкладинки. Перед нами твір, з яким
ми будемо працювати наступні 3 уроки. Ім’я автора нам вже знайоме, ми знаємо
хто це, що його хвилювало.. а далі- назва твору. Спробуємо розібратися з назвою..
Гронування
Злочин і кара
Вкрасти в’язниця
Вбити осуд
Оббрехати божа кара
Принизити
Моральні-
фізичні
-
Які тяжчі?
-
Яке покарання більш дієве?
-
Як це поєднується з поглядами
Достоєвського?
Преступление и наказание
Переступить через..
Наказание- указание на что-то, наказ, что тебе делать,
что не нужно делать. В древнееврейском язике наказание и грех обозначались
одним словом.
Композиція- твір
ділиться на дві частини. 1 – злочин і його причини, 2-дія злочину на душу
людини. 1- 1 глава, 2- 5 глав.
(Онучка Анни Павлівни Філософої – громадської
діячки(Трубецкая) запитала : «Який гріх вважається найтяжчим?» Одні відповіли, що це батьковбивство,
другі, що це вбивство із-за користі, треті – зрада коханої людини. Тоді вона
звернулася до Достоєвського. Той мовчазний, хмурий , сидів у кутку, Почувши
запитання, Достоєвський помовчав, немов не був впевнений, чи варто йому
говорити. Раптом його обличчя змінилося, очі засяяли, сказав: «Найтяжчий
гріх – це зґвалтування дитини. Відняти життя – це жахливо. Але відняти віру у
красоту кохання, ще найбільш страшний злочин.» Д. розповів епізод зі свого дитинства. Живучи у
Москві, він товаришував з дівчинкою, донькою кучера чи кухаря. Якійсь мерзотник
в нетверезому стані зґвалтував її. Це перша смерть, яку він бачить. Ставлення
до пияцтва було особливим. Смертей він бачив багато. Тут морг, відспівування.
Але вони були чужими. А тут помирає людина близька. Від нині всесвітнє зло буде
сприйматися, як його особисте зло. Висока таємниця смерті зіштовхується з іншою
смертю. Смертю приниженою. Пізніше такою смертю він наказує свого герояСтаврогіна («Беси»)._
6. Чи
актуальна у наш час проблема злочину і кари? Які події початку ХХІст. Це підтверджують?
7. Робота з
картками . метод прес.
8. Карта
самооцінки.
9. Тест.
Підсумок Висновок уроку.Метод «Відкритий мікрофон». Обмін
враженнями від почутого. Очікувані результати. Асоціативний диктант.
Запишіть
риси характеру, що, на вашу думку, притаманні Ф. Достоєвському:талановитість, гуманізм, пасивність,
різкість, релігійність, висока моральність, працелюбство, непрактичність,
марнотратство, патріотизм.
10.
Головна загадка нашого життя і нашої
думки у XXі XXI столітті – Ф.М.Достоєвський. Він, мабуть, єдиний
письменник життя і творчість якого спонукають замислитись не тільки над тим, що
таке життя, сенс життя, а й про те, що треба любити один одного та пізнати
головне, що ніхто інший, а тільки ти, перш за все , у всьому винний. Ось чого нам треба навчитись, так це брати
відповідальність за життя своє та за життя інших людей. І допоки ми не змінимо
себе, ми не зможемо змінити світ. А світ треба переробити терміново! Як це
зробити? Давайте вчитись на прикладі життя великої особистості.
д/з. знати зміст роману «Злочин і кара»,
опрацювати підручник ст..96-103
Картка 1
Картка 2
|
Комментариев нет :
Отправить комментарий