«Побачити велике у малому»(творчість Мацуо Басьо)
Любіть природу, любіть квіти,
любіть дерева, небо, море, красу у великому й малому – і ви навчитеся любити
життя.
Японська мудрість
Мета: підготувати учнів до
сприйняття своєрідності японської культури, показати її відмінність від
європейської, вчити розповідати про народні звичаї, мистецтво Японії, дати
пояття про життя і творчість видатного поета Мацуо Басьо, дати поняття про
жанр хайку і
особливості його поетики; розвивати навички виразного читання
поетичних творів, вміння виділяти в тексті цілісне зображення предмета і
деталі; виховувати любов до всього живого, прагнення пізнавати світ у
всій його неповторності та красі.
https://drive.google.com/drive/folders/0B-5Ws4-mYUz5OExkb0hQanpQa3c?usp=sharing (Презентація у вигляді інтерактивної дошки)Обладнання: підручник, презентація Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і навичок. Література: Бондаренко І. П. Передмова // Антологія японської поезії. — К.: Дніпро, 2002. -- С. 5-37; Кин Д. Японская література ХVІІ-ХІХ столетий. - М: Наука, 1978. - С. 43-87; Кузьменчук І. П'ятнадцятий камінь саду Рьоанзі //Зарубіжна література. -2002. -№ 44 (300). - С.5-8. Зміст уроку I. Повідомлення теми і мети уроку. ( сл..1, 2, 3, 4) — Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож, своєрідну екскурсію до далекої від нас країни світанкового сонця — Японії, яку її жителі називають «Ніхон». Ми ознайомимось з деякими звичаями японського народу, «побуваємо» в японській хатині, відкриємо новий вид вірша, який складається всього з трьох рядків, дізнаємось про поета Мацуо Басьо — неперевершеного майстра у складанні таких незвичних для нас віршів. II. Актуалізація опорних знань.
·
Що вам відомо про Японію?
·
Японія розташована на гористих островах ( близько 4 тис., 150 вулканів, 40 – діючі), які тільки на чверть придатні
для проживання. З XII ст. за наказом імператора японці не мали права на
переміщення: вони змушені були проживати на одному місці. Довкола — бурхлива
стихія, тому дім — це головне. Будинок і все, що в ньому, — священне для
японців. Чашка, з якої п'єш, і капці, які взуваєш,— продовження тебе, твоєї
суті (єства), і можуть багато розповісти про своїх господарів. Кожна дрібниця
побуту набуває цінності й ваги.
Можливо,
тому в японців так багато сімейних свят. Наприклад, є свято для хлопчиків —
п'ятого травня, коли у дворах будинків зазвичай вивішують на жердинах
кольорових коропів із тканини. Такі вироби - символи мужності й
наполегливості, а їхня кількість така ж, скільки хлопчиків у сім'ї.
Щось подібне є і для дівчаток. Це Свято ляльок, яке відзначається третього березня. Для цього свята у кожному домі зберігається спеціальний набір ляльок, у якому обов'язково є імператор та імператриця. Третього березня ляльок виставляють на спеціальній підставці для загального огляду.
В Японії майже на кожен день припадає якесь свято.
Цукімі – свято милування місяцем.
Юкімі – свято милування снігом.
Ханамі – свято милування квітами сакури, сливи, персика.
Японці
прикрашають свій дім, тому звичайні побутові речі, навіть циновка чи рослини
в домі, сприймаються як твори мистецтва.
Ікебана –
мистецтво складання букетів; орігамі – мистецтво рукоділля, мистецтво
паперової іграшки; сумо – боротьба товстунів; сакура – вишня; кімоно – вид
одягу.
— Із
даних фрагментів складіть японські прислів 'я та приказки. Як вони
характеризують японський народ? Що цінують, поважають у цій країні?
III. Сприйняття нового матеріалу
Презентація (кнопка «Басьо»)
Перша половина життя Басьо — пошуки себе, свого Шляху, який йому призначено долею. Це пошуки учня. У другій половині життя поет рішуче йде обраним шляхом — шляхом Краси. Це шлях Учителя (сенсея), якому є що сказати учням. Японське прислів'я повчає: «Кого хоч день мав за вчителя, все життя поважай, як батька рідного». Сьогодні ваш учитель — Басьо, всесвітньо відомий майстер маленьких японських віршів — хайку.
Японці
мають свої незвичайні, самобутні вірші. Деякі з них
ви почули. А тепер
погляньте на таблицю.
![]() — Чому поезію Японії називають гномічною? — Чому поезію Японії називають гномічною? — Від якого слова, на вашу думку, походить ця назва? (Від слова "гном". Так називають невеликі вірші). — Де живуть гноми? (Під землею. Тому вірші мають прихований зміст). — Як ви розумієте слово "асоціація" ? Висновки. Японські вірші, вони називаються хоку, невеликі за обсягом — містять всього три рядки. В кожному з них — певна кількість складів: 5 — 7 — 5. Вірші мають глибокий підтекст. Щоб їх зрозуміти, потрібно включити уяву. У хоку паралельно відображаються стан природи, думки та почуття людини.
Вірші в
поетичних збірках групуються за розділами весна, літо, осінь, зима. Це у свою
чергу вимагає від поета обов'язкового включення в текст вірша того чи іншого
«сезонного слова». Наприклад:
а) весна - слива, сливовий цвіт, молода трава, серпанок, весняні хвилі, соловей, жайворонок, ластівка, жаба; б) літо — троянда, лілія, гроза, веселка, літня річка, прохолода, водограй, равлик, зозуля, цикада, змія, муха, віяло; в) осінь — осінній вечір, сутінки, повний ясний місяць, мряка, осіння паморозь, іній, осіннє кленове листя, очерет, хризантема, коник, цвіркун, олень; г) зима — грудень, кінець року, короткий день, січень, зимова самота, сніг, холод. Існували навіть спеціальні словники сезонних слів, якими обов'язково користувались поети-початківці. Лише в XX ст. цю традицію користування словниками почали порушувати. IV. Усвідомлення нового матеріалу. 1). Кнопка « Хайку» (Виразне читання хоку і тлумачення їхнього змісту. • Аналіз хоку "На всохлу гілку...".)
Японські
вірші незвичайні. Тому й аналізувати їх не можна так, як звичні нам поезії. Насамперед
їх треба відчути і намалювати в уяві картину, яку зображає поет. Тож
заплющуйте очі та фантазуйте.
• Читання учителем хоку. На всохлу гілку Сів ночувати крук. Глибока осінь. Переклад Г. Туркова — Яке враження справив на вас цей вірш ? — Про що він ? — Цей вірш-хоку Мацуо Басьо писав кілька років. І щоб глибше зрозуміти поета і його творіння, пропоную вам... створити в уявний малюнок. Адже японці люблять поєднувати поезію, музику і живопис. — Які кольори оберемо — кольорові чи чорно-білі? Чому? (Чорно-білі кольори відповідають настрою, кольоровій гамі поезії. А також свідчать про те, що вірш написано давно). • Спостереження за простором у вірші. — Де відбувається подія, відображена в хоку? — Яким буде наш перший малюнок? (У центрі крупним планом гілка). — Якою зобразимо гілку? — Чи покажемо дерево? Не покажемо? Чому? (Дерева немає у тексті. Тому його поява на малюнку не виправдана). — Чому немає дерева? Уявімо, що поет сказав: "На гілку дерева..." Що змінилося б? (Відсутність дерева посилює атмосферу самотності). — Чому серед усіх птахів поет обрав саме крука ? (Крук — символ старості, близької смерті. А також мудрості). - Чи міг би крук сісти на іншу гілку — не всохлу ? — Чи можемо сказати, що у крука та гілки є щось подібне? (Так, вони самотні. Крук прилетів один. Гілка відірвана від дерева). • Спостереження за часом у хайку. — Коли відбувається подія, відображена в хайку? — Яким змалюємо небо? Чи будуть на ньому місяць і зірки? — Чому їх не зобразив поет ? (На малюнку не може бути світил. Небо сіре, похмуре. Таким чином посилюється відчуття смутку). — Де може рости дерево, на гілку якого сів крук? — Зважаючи на настрій хоку, воно росте у лісі чи в полі? — Доберіть епітет, який характеризує одночасно крука, гілку і дерево. (Самотній). • Усне малювання образу ліричного героя хайку. — Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку? — Як оповідач опинився біля цього дерева? (Можливо, він мандрівник, який ішов полем). — Який настрій у оповідача ? — Яка у нього зовнішність ? — Він старий чи молодий? — Чим зацікавив крук оповідача? — Якою людиною є оповідач? — Хіба у хоку зображена людина? То як же ми змогли схарактеризувати оповідача? — Про кого Мацуо Басьо написав свій вірш ? — Як у хоку змінився простір ? — Навіщо поет цей простір розширив? Тепер я покажу вам два кола: велике і маленьке. На зворотному боці одного написано "світ", на іншому -"людина". — Яке коло символізує світ, а яке — людину? (Більше коло — світ, менше — людина). — Ці кола потрібно з'єднати стрілкою. Яким буде її напрям? (Від світу до людини). ![]() ![]() ![]() Висновок. На думку Мацуо Басьо, спостерігаючи світ, можна глибше зрозуміти людину. 2)• Читання та аналіз хоку "Старий ставок!..". Старий ставок! Жабка стрибне — Сплеск пролунає. Переклад Г.Туркова — Яке враження справляє хоку ? — Який настрій створює? (Одночасно сумний і веселий). — Який образ навіює сум ? (Образ ставка). — А чому хоку викликає посмішку? (Веселить жабка). •1. Робота над образом ставка. — Чому біля ставка сумно? — Який вигляд він має? — Які кольори переважають? — Що, окрім води, можна зобразити? — Яким ми намалюємо берег? — Які рослини можуть бути на нашій картині? (Очерет). — Чи намалюємо квіти? (Ні, вони не відповідають настрою початку хоку. Ставок старий і сумний, а квіти — символ радості, юності). — Які звуки чуються біля ставка на початку хоку? (їх немає. Вони з'являться пізніше). •2. Робота над образом жабки. — Якою ви уявили жабку ? — Навіщо вона потрібна у вірші? — Що змінилося у світі з її появою? (Сплеск — звук. Пішли кола по воді — рух). — Яким став світ? (Рухливішим, живішим, веселішим). — Як довго ми бачимо ставок і жабку? (Ставок був, є і буде. А жабка є і буде ще деякий час). — Чий час закінчений, а чий нескінченний? — Як називається час, який не закінчується ? (Вічність). — Хто чи що важливіший у хоку? Який знак (<, >, =) можна використати для позначення важливості ставка і жабки у хоку ? 3. Складання порівняльної таблиці. Ставок Жабка Старий —» Був Молода Сумний —» Є «— Весела Великий —» Буде «— Маленька ВІЧНІСТЬ = МИТЬ — Чому, з точки зору Мацуо Басьо, ставок і жабка рівноцінні ? (Світ гармонійний. У ньому однаково важливі мить і вічність, велике і мале. І навіть невеличка жабка може змінити великий світ хоча б на мить). Мацуо Басьо спочатку написав другий і третій рядки хоку. Але довго не міг дібрати слова першого. Навіть звернувся за допомогою до учнів. Ті запропонували свій варіант. Жовті троянди. Жабка стрибне — Сплеск пролунає. — Чому саме такі слова дібрали учні? (Троянди гарні). — Чому ці слова не задовольнили Мацуо Басьо ? (Порушена логіка — незрозуміло, куди стрибає жабка). — У кого більше спільного: у квітів і жабки чи у квітів і ставка? (У квітів і жабки — вони маленькі, веселі, живуть недовго. Таким чином, зникає вічність. Залишається тільки мить). Висновок. Як бачимо, у хоку велике приховане у малому, безмежне — в обмеженому. Зображаючи природу, поет передає почуття людини. Глибокий підтекст дає можливість побачити великі таємниці великого світу, спостерігати, як змінюються час і простір.
3).Творчий етап «Осяяння душі» * (кнопка «творчість»)
V. Підсумок уроку ( кнопка «Тести»)
1. Бліц-опитування: тестування • Традиційний жанр пейзажної лірики в японській поезії — хоку — містить: а) 3 рядки; б) 4 рядки; в) 6 рядків. • Яку пору року уособлюють в хоку Басьо художні образи: «сакура», «квіт сливи», «соловей» , «плакуча верба»: а) літа; б) осені; в) весни; • Продовжіть ланцюжок: Україна — верба і калина, Росія — береза, Канада — клен, Японія — ...а) сакура; б) банан; в) слива. 2. Словниковий диктант. Записати в зошити лише ті ознаки, що характеризують хоку як жанр японської поезії. Прихована думка, наявність рим, натяк, мала форма, семивірш, пейзаж, тривірш. VІ. Оцінювання учнів. |
VІІ. Домашнє
завдання: (кнопка «Д/З»)1. Опрацювати підручник ст..192-193
2. Виразно читати
хайку ст.. 194 та розмірковувати над їхнім змістом;
3. Намалювати малюнок до хайку ( за бажанням)
Комментариев нет :
Отправить комментарий